29-08-2019

Menstruation og cyklus

Allerede når du ligger i din mors mave, er alle dine æg dannet. Når du kommer i puberteten, modnes dine æg og du begynder at menstruere og så kan du blive gravid. Hver 2. pige på 12 år, har fået menstruation. Nogle starter tidligt, andre senere. Det er helt normalt.

Ud af de ca. 500.000 æg som ligger klar i dine ovarier, når du kommer til puberteten, modnes ca. 500, som giver en ægløsning om måneden frem til din overgangsalder.

Vær opmærksom på, at du kan blive gravid allerede inden din første menstruation, da din ægløsningen kommer før menstruationen.

Menstruation: Varer 5-7 dage. I starten er blodet lyst, men bliver gradvist mørkere. Med alderen bliver den også kraftigere. Når jeg arbejder med infertilitet, er jeg opmærksom på blodet farve, da det kan indikere, hvordan forholdene er i din livmoder. Gammelt, mørkt blod kan indikere, at din livmoder (som er en muskel) ikke arbejder korrekt og derfor ikke har tømt sig ordentlig i sidste cyklus. Der kan også være andre årsager til at menstruationsblodet ændrer farve og konsistens.

Smerter er IKKE normalt under menstruation. Mange kvinder lever med smerterne, for det har de fået at vide er normalt. Smerter kan indikere en dysfunktionel livmoder. Fysioterapeutisk behandling lindrer meget ofte smerterne eller får dem til at forsvinde, og kan i mange tilfælde normaliserer din cyklus.

Murren, når din livmoder arbejder for at skille sig af med slimhinden, er helt ok.

Cyklus svinger fra kvinde til kvinde. Det normale er en cyklus på 28 dage. Det er ikke ualmindeligt at den varer mellem 21-35 dage. Cyklus regnes ud fra den første dag din menstruation starter.

Ægløsningen kommer 14 dage FØR din menstruation. Så skriv ned, hvornår din menstruation starter og regn tilbage.

Eks: Cyklus på 28 dage/ægløsning på dag 14.

Eks: Cyklus på 35 dage/ægløsning på dag 21.

Det er når du har ægløsning du kan blive gravid – i dagene før og efter.

Går alt som planlagt, får du ægløsning hver måned og efterfølgende kommer din menstruation. Bliver dit æg befrugtet af mandens sæd, udebliver din menstruation og du er gravid😊. Nogle kvinder bløder lidt lyserødt blod i starten af graviditeten. Der er også normalt.

Jo ældre du bliver, jo ringere bliver kvaliteten af dine æg og jo mindre ægreserve har du tilbage. Med andre ord, det bliver sværere med alderen at blive gravid.

FAKTA: De fleste par bliver gravide indenfor 2 år.

10-20% af alle danske par kan på et tidspunkt i livet opleve ufrivillig barnløshed (Kilde: Herlev hospital)

Alderens chance for at blive naturlig gravid indenfor en menstruationscyklus:

20 år = 34%

25 år = 24%