15-07-2019

Fertilitet og arvæv

Hvad er arvæv?

Kroppen er designet til at helbrede sig selv. Så når der sker en skade, begynder den at reperere sig selv. Den starter med at "klistre" vævet sammen, så det skadet område bliver indpakket. Efter noget tid bliver vævet genoprettet, hvis alt går som det skal. Men nogle gange forbliver vævet indpakket, tæt, hårdt, ufleksibelt og klistret sammen - det er arvæv.

Nogle mennesker danner mere arvæv end andre.

Arvæv kan give smerter og bevægeindskrænkelse.

Arvæv opstår ofte efter operationer eller infektioner.

Kejsersnit kan være årsagen til at næste ønskede graviditet ikke kommer så hurtig som ønsket.

Hvorfor det? Ved fx et kejsersnit bliver kirurgen nødt til at skære i kroppens mange lag væv for at komme ind til barnet.

Der er overhud, underhud, bindevæv, muskler, livmoder - som også har flere lag. I alt 6-7 lag. Alle disse lag glider normalt frit mellem hinanden, når du bevæger dig eller organerne har brug for bevægelse. Men når lagene skal hele, sker der ofte det, at de vokser sammen. Det betyder, at hvor der før var fri bevægelse, "klistrer" lagene nu sammen.

Infektioner som fx blærebetændelse, klamydia, underlivsbetændelse kan også give arvæv.

FERTILITETSCASE

Yngre kvinde som har været igennem flere tarmoperationer tidligere, og som nu har forsøgt gennem flere år at blive gravid. Æggelederene er blokeret. Derfor har parret også været igennem flere IVF-behandlinger desværre uden held.

Ved undersøgelse findes en del arvæv omkring de reproduktive organer og maveregionen. Kvinden får manuel arvævsbehandling, dvs. at jeg som terapeut bruger mine hænder til at finde de steder på arret, hvor der stivhed og manglende bevægelse. Arvæv kan gå dybt og give smerter andre steder end der, hvor det kommer fra.

Der gives desuden laserbehandling, for at give vævet energi og øget blodcirkulation.

Kvinden instrueres derefter i selvbehandling, så hun kan arbejde med arret hjemme.

Efter få behandlinger er vævet igen blødt og eftergiveligt.

Kvinden instrueres i specifikke hjemmeøvelser udfra Mojizovas, som passer til hendes problematikker og starter senere på fertilitetsfremmende hold, hvor træningen er ud fra Mojizovas øvelsesterapi.

Det lykkedes for denne kvinde at blive naturlig gravid efter et 4 måneders forløb.