06-01-2019

Træning med vaginal-kugler/æg/vægte.

Et spørgsmål jeg ofte får i forbindelse med bækkenbundstræning er, "er det en god idé at jeg træner med de her vaginalkugler"?

Først - hvad er vaginalvægte? 

Vaginalkugler/vaginalvægte/vaginalæg er træningsudstyr til at træne din indre muskel - bækkenbunden. De findes med forskellig vægt, farver og udformning. Nogle har en lille kugle inden i, andre kan vibrerer, men det er sammen hensigt - at facilitere din bækkenbund. 

Nogle er erotiske udformede, andre er mere konservativt, så der er til enhver smag og behov. Ikke alle kvinder synes om de vaginalvægte, som dem på billede ved siden af. De fåes heldigvis meget mere neutrale.

Hvorfor træne med vaginalvægte?

Hvis du forestiller dig, at du går ned i et fitness-center, sætter dig i en af maskinerne og sætter vægten til?????? Så har du svaret på, hvorfor du skal bruge kuglerne. Det er styrketræning for din bækkenbund.

MEN, for der er ofte et MEN i forhold til at træne bækkenbunden.

Ville du sætte dig i en træningsmaskine, hvis du havde byldeømme muskler? Eller hvis du ikke anede, hvordan du fx skulle bøje din overarm, eller hvis du havde en akut skade i musklen, eller hvis du ikke vidste hvordan du skulle bruge maskinerne styrkemæssigt/tid/antal?

En del kvinder har slet ikke brug for kuglerne til at styrke bækkenbunden, de har brug for at give slip i muskulaturen. Der er stor forskel på, om din bækkenbund er svag og skal trænes op, så din muskulatur kan klare en hverdag. Eller om din muskel er stiv, ufleksibel og spændt og måske giver dig smerter i hverdagen.

Nogle kvinder har efter en fødsel, et stort mellemrum mellem de to sider af bækkenbundsmusklen (levatorspalten). Så er det svært at holde på ægget. Disse kvinder tror, at de gør det helt forkert, men årsagen er en helt anden.

Derudover kan forkert træning med disse æg, give myoser i bækkenbunden. 

Men som med al anden styrketræning, kan æggene bruges til de rette problematikker med den korrekte dosis. Nogle kvinder synes, at det giver dem motivationen til at få trænet bækkenbunden. Andre kvinder synes at det er for besværligt at skulle placere en kugle i det indre, og så giver de op efter få gange.

Jeg er hverken fortaler eller modstander af vaginalkugler. Det vigtigste er, at det giver mening for dig, som kvinde, at træne med dem, hvis din bækkenbund trænger til styrke og udholdenhed.

Træning med vaginalvægte

Start med at ligge ned så du minimere tyngden (du kan senere prøve at stå).

Mærk om du kan løfte kuglen lidt uden brug af dine balde-, eller mavemuskler. Prøv med hurtige løft og giv hurtigt helt slip igen. Du kan prøve at give lidt modstand med snorren, som sidder på kuglen.

Start blidt ud med max 5 min. for at vurdere, hvordan din bækkenbund reagerer. Du må aldrig få smerter af at træne bækkenbund. Lidt muskelømhed er ok, især hvis du ikke har trænet din muskel før.

Igen afhænger træningen af, hvordan tilstanden i din bækkenbund er. Så ovenstående kan være et udspil til en start, men kan klart optimeres afhængig af din bækkenbundsfunktion.

Hvis du har født, så er det en fordel at vente til 8 uger efter fødslen. Bare for en sikkerhedsskyld for at undgå infektioner. 

For at være sikker på, at din bækkenbund behandlet korrekt, er det ofte en fordel, at få vurderet din bækkenbundsfunktion hos en fysioterapeut, som har taget en ekstra uddannelse i urologiske og gynækologiske problematikker.