tip og tricks

29-08-2019

Allerede når du ligger i din mors mave, er alle dine æg dannet. Når du kommer i puberteten, modnes dine æg og du begynder at menstruere og så kan du blive gravid. Hver 2. pige på 12 år, har fået menstruation. Nogle starter tidligt, andre senere. Det er helt normalt.

Ud af de ca. 500.000 æg som ligger klar i dine ovarier, når du kommer til puberteten, modnes ca. 500, som giver en ægløsning om måneden frem til din overgangsalder.

Vær opmærksom på, at du kan blive gravid allerede inden din første menstruation, da din ægløsningen kommer før menstruationen.

Menstruation: Varer 5-7 dage. I starten er blodet lyst, men bliver gradvist mørkere. Med alderen bliver den også kraftigere. Når jeg arbejder med infertilitet, er jeg opmærksom på blodet farve, da det kan indikere, hvordan forholdene er i din livmoder. Gammelt, mørkt blod kan indikere, at din livmoder (som er en muskel) ikke arbejder korrekt og derfor ikke har tømt sig ordentlig i sidste cyklus. Der kan også være andre årsager til at menstruationsblodet ændrer farve og konsistens.

Smerter er IKKE normalt under menstruation. Mange kvinder lever med smerterne, for det har de fået at vide er normalt. Smerter kan indikere en dysfunktionel livmoder. Fysioterapeutisk behandling lindrer meget ofte smerterne eller får dem til at forsvinde, og kan i mange tilfælde normaliserer din cyklus.

Murren, når din livmoder arbejder for at skille sig af med slimhinden, er helt ok.

Cyklus svinger fra kvinde til kvinde. Det normale er en cyklus på 28 dage. Det er ikke ualmindeligt at den varer mellem 21-35 dage. Cyklus regnes ud fra den første dag din menstruation starter.

Ægløsningen kommer 14 dage FØR din menstruation. Så skriv ned, hvornår din menstruation starter og regn tilbage.

Eks: Cyklus på 28 dage/ægløsning på dag 14.

Eks: Cyklus på 35 dage/ægløsning på dag 21.

Det er når du har ægløsning du kan blive gravid – i dagene før og efter.

Går alt som planlagt, får du ægløsning hver måned og efterfølgende kommer din menstruation. Bliver dit æg befrugtet af mandens sæd, udebliver din menstruation og du er gravid😊. Nogle kvinder bløder lidt lyserødt blod i starten af graviditeten. Der er også normalt.

Jo ældre du bliver, jo ringere bliver kvaliteten af dine æg og jo mindre ægreserve har du tilbage. Med andre ord, det bliver sværere med alderen at blive gravid.

FAKTA: De fleste par bliver gravide indenfor 2 år.

10-20% af alle danske par kan på et tidspunkt i livet opleve ufrivillig barnløshed (Kilde: Herlev hospital)

Alderens chance for at blive naturlig gravid indenfor en menstruationscyklus:

20 år = 34%

25 år = 24%

30 år = 17%

>40 år < 5%

15-07-2019

Hvad er arvæv?

Kroppen er designet til at helbrede sig selv. Så når der sker en skade, begynder den at reperere sig selv. Den starter med at "klistre" vævet sammen, så det skadet område bliver indpakket. Efter noget tid bliver vævet genoprettet, hvis alt går som det skal. Men nogle gange forbliver vævet indpakket, tæt, hårdt, ufleksibelt og klistret sammen - det er arvæv.

Nogle mennesker danner mere arvæv end andre.

Arvæv kan give smerter og bevægeindskrænkelse.

Arvæv opstår ofte efter operationer eller infektioner.

Kejsersnit kan være årsagen til at næste ønskede graviditet ikke kommer så hurtig som ønsket.

Hvorfor det? Ved fx et kejsersnit bliver kirurgen nødt til at skære i kroppens mange lag væv for at komme ind til barnet.

Der er overhud, underhud, bindevæv, muskler, livmoder - som også har flere lag. I alt 6-7 lag. Alle disse lag glider normalt frit mellem hinanden, når du bevæger dig eller organerne har brug for bevægelse. Men når lagene skal hele, sker der ofte det, at de vokser sammen. Det betyder, at hvor der før var fri bevægelse, "klistrer" lagene nu sammen.

Infektioner som fx blærebetændelse, klamydia, underlivsbetændelse kan også give arvæv.

FERTILITETSCASE

Yngre kvinde som har været igennem flere tarmoperationer tidligere, og som nu har forsøgt gennem flere år at blive gravid. Æggelederene er blokeret. Derfor har parret også været igennem flere IVF-behandlinger desværre uden held.

Ved undersøgelse findes en del arvæv omkring de reproduktive organer og maveregionen. Kvinden får manuel arvævsbehandling, dvs. at jeg som terapeut bruger mine hænder til at finde de steder på arret, hvor der stivhed og manglende bevægelse. Arvæv kan gå dybt og give smerter andre steder end der, hvor det kommer fra.

Der gives desuden laserbehandling, for at give vævet energi og øget blodcirkulation.

Kvinden instrueres derefter i selvbehandling, så hun kan arbejde med arret hjemme.

Efter få behandlinger er vævet igen blødt og eftergiveligt.

Kvinden instrueres i specifikke hjemmeøvelser udfra Mojizovas, som passer til hendes problematikker og starter senere på fertilitetsfremmende hold, hvor træningen er ud fra Mojizovas øvelsesterapi.

Det lykkedes for denne kvinde at blive naturlig gravid efter et 4 måneders forløb.

28-03-2019

Løb er en høj belastning for din krop.

For at være klar til løbeturen, skal din krop først hele og opbygge styrke igen. Det tager tid.

Til at starte med anbefales træning med Low impact som fx pilatestræning.

Her er et forslag til hvordan du hensigtsmæssigt starter op efter en fødsel

Uge 0-2

• Knibeøvelser: Styrke og udholdenhed
  • Coretræning: Bækkentilt, sideliggende "muslingen".
  • Gåture

Uge 2-4

• Fortsæt med knibeøvelser, coretræning og gåture
  • Begynd langsomt med lunges og bækkenløft.

Uge 4-6

• Let opstart med motionscykel eller cross-træner i fitnesscenter. Husk at tag højde for evt. fødselsskader. Start først, når du er helet op og du er klar til at sidde på en sadel.

Uge 6-8

• Arvævsbehandling opstartes (enten efter kejsersnit eller bristning)
  • Power walk
  • Øg udholdenheden og intensiteten af dine low impact øvelser
  • Dødløft teknikker med let vægt max 15 kg, svarert til dit barn i en autostol. Husk at bruge dine knib, når du løfter. Start uden belastning. Integrer denne løfteteknik, når du løfter dit barn. Du må ikke få ondt eller tyngdefornemmelse. Anbefales endnu ikke til dig som har fået kejsersnit eller er blevet syet pga. bristning.

Uge 8-12

• Svømning kan opstartes efter 8 ugers tjekket hos egen læge.
  • Spinning, hvis det er komfortabelt at sidde på en cykel sadel.

Uge 12-

• Start langsom op med at løbe.

Stop hvis du har en eller flere af disse symptomer:

• Tyngdefornemmelse i mellemkødet eller i dit bækken
  • Ikke kan holde på vandet eller afføring
  • Får lændesmerter
  • Din mave føles "løs" og ustabil
  • Du får ondt i bækkenbunden også ved samleje
06-01-2019

Et spørgsmål jeg ofte får i forbindelse med bækkenbundstræning er, "er det en god idé at jeg træner med de her vaginalkugler"?

Først - hvad er vaginalvægte?

Vaginalkugler/vaginalvægte/vaginalæg er træningsudstyr til at træne din indre muskel - bækkenbunden. De findes med forskellig vægt, farver og udformning. Nogle har en lille kugle inden i, andre kan vibrerer, men det er sammen hensigt - at facilitere din bækkenbund.

Nogle er erotiske udformede, andre er mere konservativt, så der er til enhver smag og behov. Ikke alle kvinder synes om de vaginalvægte, som dem på billede ved siden af. De fåes heldigvis meget mere neutrale.

Hvorfor træne med vaginalvægte?

Hvis du forestiller dig, at du går ned i et fitness-center, sætter dig i en af maskinerne og sætter vægten til?????? Så har du svaret på, hvorfor du skal bruge kuglerne. Det er styrketræning for din bækkenbund.

MEN, for der er ofte et MEN i forhold til at træne bækkenbunden.

Ville du sætte dig i en træningsmaskine, hvis du havde byldeømme muskler? Eller hvis du ikke anede, hvordan du fx skulle bøje din overarm, eller hvis du havde en akut skade i musklen, eller hvis du ikke vidste hvordan du skulle bruge maskinerne styrkemæssigt/tid/antal?

En del kvinder har slet ikke brug for kuglerne til at styrke bækkenbunden, de har brug for at give slip i muskulaturen. Der er stor forskel på, om din bækkenbund er svag og skal trænes op, så din muskulatur kan klare en hverdag. Eller om din muskel er stiv, ufleksibel og spændt og måske giver dig smerter i hverdagen.

Nogle kvinder har efter en fødsel, et stort mellemrum mellem de to sider af bækkenbundsmusklen (levatorspalten). Så er det svært at holde på ægget. Disse kvinder tror, at de gør det helt forkert, men årsagen er en helt anden.

Derudover kan forkert træning med disse æg, give myoser i bækkenbunden.

Men som med al anden styrketræning, kan æggene bruges til de rette problematikker med den korrekte dosis. Nogle kvinder synes, at det giver dem motivationen til at få trænet bækkenbunden. Andre kvinder synes at det er for besværligt at skulle placere en kugle i det indre, og så giver de op efter få gange.

Jeg er hverken fortaler eller modstander af vaginalkugler. Det vigtigste er, at det giver mening for dig, som kvinde, at træne med dem, hvis din bækkenbund trænger til styrke og udholdenhed.

Træning med vaginalvægte

Start med at ligge ned så du minimere tyngden (du kan senere prøve at stå).

Mærk om du kan løfte kuglen lidt uden brug af dine balde-, eller mavemuskler. Prøv med hurtige løft og giv hurtigt helt slip igen. Du kan prøve at give lidt modstand med snorren, som sidder på kuglen.

Start blidt ud med max 5 min. for at vurdere, hvordan din bækkenbund reagerer. Du må aldrig få smerter af at træne bækkenbund. Lidt muskelømhed er ok, især hvis du ikke har trænet din muskel før.

Igen afhænger træningen af, hvordan tilstanden i din bækkenbund er. Så ovenstående kan være et udspil til en start, men kan klart optimeres afhængig af din bækkenbundsfunktion.

Hvis du har født, så er det en fordel at vente til 8 uger efter fødslen. Bare for en sikkerhedsskyld for at undgå infektioner.

For at være sikker på, at din bækkenbund behandlet korrekt, er det ofte en fordel, at få vurderet din bækkenbundsfunktion hos en fysioterapeut, som har taget en ekstra uddannelse i urologiske og gynækologiske problematikker.