tip og tricks

07-04-2020
Ny hjemmeside

Snart ryger min nye hjemmeside i luften. Skriv dig op til nyhedsbrev, så du kan få tips og tricks til din bækkenbund m.m.

09-03-2020

Nogle gange kommer der kvinder i klinikken med pludselig opstået tisseproblemer.

Hvis vandladningsproblemer opstår pludseligt, er det en god idé at opsøge din læge. Der kan være andre årsagen end en svag bækkenbund, når det kommer pludseligt. Blærebetændelse kan være en af årsagerne.

Nogle kvinder har ingen symptomer på blærebetændelse, mens andre ikke er i tvivl.

Symptomer på blærebetændelse kan være

• Pludselig trang til at skulle tisse hele tiden (måske når du ikke på toilettet)
  • Tisser dråber
  • Det gør ufatteligt ondt at tisse
  • Blod i urinen
  • Urinen lugter
  • Der er skum på urinen
  • feber
  • utilpashed

En blærebetændelse skal behandles, hvis dyrkningen viser, at der er bakterier i urinen.

Efter en blærebetændelse kan der komme smerter fra bækkenbunden.

Hvis du får gentagne blærebetændelser, kan disse årsager være grunden

• Du tømmer ikke din blære helt, når du tisser
  • Nedsynkning af din blære
  • Du tørrer fremad og ikke bagud efter stort toiletbesøg
  • Ny kæreste eller mange sexpartnere
  • Overgangsalder

Nogle gange kan det være svært at finde årsagen.

09-12-2019
Podcast fra to the Moon, Honey "Alt du skal vide om bækkenbunden"

Lidt inspiration til viden omkring din bækkenbund. En podcast er kun et lille udpluk og en generel information omkring bækkenbunden. Hvis du har brug for et specifik træningsprogram eller vejledning, anbefales du at søge professionel hjælp hos en urogyn fysioterapeut.

Som en tidligere urogyn fysioterapeut kollega udtrykker det "different jokes for different fokes". Alle bækkenbundsproblematikker skal ikke have samme vejledning eller træning.

Besøg også "To The Moon, Honey"'s hjemmeside tothemoonhoney.com

29-08-2019

Allerede når du ligger i din mors mave, er alle dine æg dannet. Når du kommer i puberteten, modnes dine æg og du begynder at menstruere og så kan du blive gravid. Hver 2. pige på 12 år, har fået menstruation. Nogle starter tidligt, andre senere. Det er helt normalt.

Ud af de ca. 500.000 æg som ligger klar i dine ovarier, når du kommer til puberteten, modnes ca. 500, som giver en ægløsning om måneden frem til din overgangsalder.

Vær opmærksom på, at du kan blive gravid allerede inden din første menstruation, da din ægløsningen kommer før menstruationen.

Menstruation: Varer 5-7 dage. I starten er blodet lyst, men bliver gradvist mørkere. Med alderen bliver den også kraftigere. Når jeg arbejder med infertilitet, er jeg opmærksom på blodet farve, da det kan indikere, hvordan forholdene er i din livmoder. Gammelt, mørkt blod kan indikere, at din livmoder (som er en muskel) ikke arbejder korrekt og derfor ikke har tømt sig ordentlig i sidste cyklus. Der kan også være andre årsager til at menstruationsblodet ændrer farve og konsistens.

Smerter er IKKE normalt under menstruation. Mange kvinder lever med smerterne, for det har de fået at vide er normalt. Smerter kan indikere en dysfunktionel livmoder. Fysioterapeutisk behandling lindrer meget ofte smerterne eller får dem til at forsvinde, og kan i mange tilfælde normaliserer din cyklus.

Murren, når din livmoder arbejder for at skille sig af med slimhinden, er helt ok.

Cyklus svinger fra kvinde til kvinde. Det normale er en cyklus på 28 dage. Det er ikke ualmindeligt at den varer mellem 21-35 dage. Cyklus regnes ud fra den første dag din menstruation starter.

Ægløsningen kommer 14 dage FØR din menstruation. Så skriv ned, hvornår din menstruation starter og regn tilbage.

Eks: Cyklus på 28 dage/ægløsning på dag 14.

Eks: Cyklus på 35 dage/ægløsning på dag 21.

Det er når du har ægløsning du kan blive gravid – i dagene før og efter.

Går alt som planlagt, får du ægløsning hver måned og efterfølgende kommer din menstruation. Bliver dit æg befrugtet af mandens sæd, udebliver din menstruation og du er gravid😊. Nogle kvinder bløder lidt lyserødt blod i starten af graviditeten. Der er også normalt.

Jo ældre du bliver, jo ringere bliver kvaliteten af dine æg og jo mindre ægreserve har du tilbage. Med andre ord, det bliver sværere med alderen at blive gravid.

FAKTA: De fleste par bliver gravide indenfor 2 år.

10-20% af alle danske par kan på et tidspunkt i livet opleve ufrivillig barnløshed (Kilde: Herlev hospital)

Alderens chance for at blive naturlig gravid indenfor en menstruationscyklus:

20 år = 34%

25 år = 24%

30 år = 17%

>40 år < 5%

15-07-2019

Hvad er arvæv?

Kroppen er designet til at helbrede sig selv. Så når der sker en skade, begynder den at reperere sig selv. Den starter med at "klistre" vævet sammen, så det skadet område bliver indpakket. Efter noget tid bliver vævet genoprettet, hvis alt går som det skal. Men nogle gange forbliver vævet indpakket, tæt, hårdt, ufleksibelt og klistret sammen - det er arvæv.

Nogle mennesker danner mere arvæv end andre.

Arvæv kan give smerter og bevægeindskrænkelse.

Arvæv opstår ofte efter operationer eller infektioner.

Kejsersnit kan være årsagen til at næste ønskede graviditet ikke kommer så hurtig som ønsket.

Hvorfor det? Ved fx et kejsersnit bliver kirurgen nødt til at skære i kroppens mange lag væv for at komme ind til barnet.

Der er overhud, underhud, bindevæv, muskler, livmoder - som også har flere lag. I alt 6-7 lag. Alle disse lag glider normalt frit mellem hinanden, når du bevæger dig eller organerne har brug for bevægelse. Men når lagene skal hele, sker der ofte det, at de vokser sammen. Det betyder, at hvor der før var fri bevægelse, "klistrer" lagene nu sammen.

Infektioner som fx blærebetændelse, klamydia, underlivsbetændelse kan også give arvæv.

FERTILITETSCASE

Yngre kvinde som har været igennem flere tarmoperationer tidligere, og som nu har forsøgt gennem flere år at blive gravid. Æggelederene er blokeret. Derfor har parret også været igennem flere IVF-behandlinger desværre uden held.

Ved undersøgelse findes en del arvæv omkring de reproduktive organer og maveregionen. Kvinden får manuel arvævsbehandling, dvs. at jeg som terapeut bruger mine hænder til at finde de steder på arret, hvor der stivhed og manglende bevægelse. Arvæv kan gå dybt og give smerter andre steder end der, hvor det kommer fra.

Der gives desuden laserbehandling, for at give vævet energi og øget blodcirkulation.

Kvinden instrueres derefter i selvbehandling, så hun kan arbejde med arret hjemme.

Efter få behandlinger er vævet igen blødt og eftergiveligt.

Kvinden instrueres i specifikke hjemmeøvelser udfra Mojizovas, som passer til hendes problematikker og starter senere på fertilitetsfremmende hold, hvor træningen er ud fra Mojizovas øvelsesterapi.

Det lykkedes for denne kvinde at blive naturlig gravid efter et 4 måneders forløb.